Pro&Pro dagen genomfördes för tredje gången inför ett 50-tal personer från näringslivet i Sundsvall och precis som tidigare med syftet att inspirera och ge nya perspektiv för att utveckla organisationer och förverkligande av personliga visioner. Årets Pro&Pro dag hade som tema ledarskap och företagskultur för framgångsrik digitalisering. Förutom spännande föreläsningar fick deltagarna tillfälle att mingla, skratta och knyta nya kontakter. Nytt för i år var att Pro&Pros stipendium till duktiga gymnasielever på Skvadern delades ut.

Tommy Ytterström, Stefan Alexandersson

Årets gästföreläsare var Stefan Alexandersson. Stefan som arbetat tolv år på Collector varav de tre senaste åren som VD, berättade om Collectors utveckling från ett litet kreditmarknadsbolag på 20 anställda till nordens ledande digitala och Europas högst värderade nischbank. Collector är en innovativ digital nischbank som erbjuder finansieringslösningar för privat- och företagskunder. Sedan 2005 har Collector haft en årlig organisk intäktstillväxt om 30 %. Stefan betonade att framgången till stor byggt på en stark företagskultur, präglad av entreprenörskap, engagemang och etik, som en drivkraft att utveckla tjänster och lösningar utifrån kunders behov. Stefan tryckte också på ha mod att besluta och pröva sig fram och vara beredd på att snabbt korrigera när det blir fel.

Mikael Augustsson, Pro&Pro, presenterade och förklarade hur du kan påbörja och intensifiera arbetet med din organisations digitaliseringsprocess. Varje organisation har sina förutsättningar, utmaningar och möjligheter. Det gäller för ledningen att hitta sin organisations bästa väg i digitalisering.

Mikael Augustsson, Pro&Pro

Mikael presenterade en metod och systematik för att sortera och värdera olika perspektiv och utveckla en digitaliseringsroadmap som just passar din organisation och dina affärer. Mikael summerade Öka medvetenheten i organisationen om vad digitalisering är och vilka möjligheter som skapas. Mikael summerade vägen till att lyckas enligt:

  1. Skapa en nyfikenhet och omvärldsanalys för att kontinuerligt förstå kunder och omvärld
  2. Välj vilka tjänster, produkter eller områden att inrikta er på. Sätt kundupplevelsen i fokus
  3. Utveckla ledarskapet och viljan för att driva och genomföra snabb förändring
  4. Påbörja kompetensresan för att skaffa kunskap inom områden som är centrala för digitaliseringen

Tommy Ytterström, Pro&Pro, berättade om nyckelfaktorer för en lyckad digital transformation ur ett ledarperspektiv. En digital transformation sätter press att ställa om till ett digitalt och innovativt tankesätt. Att driva en omvälvande förändring kräver ett starkt och uthålligt ledarskap som vågar ta obekväma beslut, driva igenom nödvändiga förändringar och framför allt kompetens- och kulturskiften. Tommy summerade sina fem nyckelfaktorer enligt:

  1. Uthållighet och beslutsamhet
  2. Vision och strategi av vikt
  3. Passion för kultur
  4. Våga tänka nytt i kompetens
  5. Våga tänk nytt i struktur

Nytt för i år var utdelning av Pro&Pros stipendium till duktiga gymnasiestudenter. Grattis och lycka till med framtida studier säger vi till Johanna Kühne, David Sawert och Daniel Wiman vid Skvaderns gymnasieskola. Här kan du läsa mer om gymnasiestipendiet och årets vinnare.

Kvällen avslutades med en tävling med temat nyfikenhet, omvärld och samarbete. Vinnare av tävlingen blev Team Skridsko med Hans Axelsson, Fredrik Håkansson, Mikael Jeppling och Malin Kullström. Grattis!

Vi tackar för ett stort engagemang och mycket glädje från er alla som deltog och ser redan fram mot maj 2018 och nästa års Pro&Pro dag.

Pin It on Pinterest