Event

av Pro&Pro

22 nov

År 2022

Nyfiken?

Kontakta oss hÀr->

Pro&Pro Insight – Strategisk employer branding

SÄ pÄverkar pandemin din employer brandning strategi

Under 2021 Ă„rs första Pro&Pro Insight presenterades vĂ„r analys av hur pandemin pĂ„verkar organisationers Employer branding-strategi och implementeringen av den. Viktiga frĂ„gestĂ€llningar och strategiska val belystes samt vad som behöver göras för att vara bĂ€ttre rustad nĂ€r pandemin Ă€r över och vi övergĂ„r till ”det nya normala”.

Seminariet genomfördes digitalt med ett 30-tal deltagare frÄn sÄvÀl företag som offentliga organisationer.

En organisations allra viktigast tillgÄng Àr medarbetarna, men pandemi och ovissheten om framtiden har pÄverkat allas vÄra prioriteringar, förvÀntningar och vÀrderingar. Arbetsgivare stÀlls nu inför nya strategiska vÀgval inom omrÄden som ledarskap, företagskultur och talangattraktion. Detta för att komma ut pÄ andra sidan pandemin starkare, mer attraktiv, mer agil, mer innovativ och bÀttre rustad för framtidens utmaningar och med fortsatt framgÄng.

Pro&Pro har under februari till mars genomfört en studie pÄ Àmnet, dels genom omvÀrldsanalys och trendspaningar och dels intervjuer med personer i ledande befattningar frÄn företag och organisationer, bÄde nationellt och regionalt. UtifrÄn detta har en analys genomförts över ett antal viktiga nyckelomrÄden för att skapa en roadmap över hur verksamheter kan hantera de strategiska val som Àr rÀtt för just deras företag eller organisation. Det Àr nu ett unikt tillfÀlle att positionera, vÀssa och stÀrka organisationen.

PÄ seminariet presenterade Annika Follin, Linn Madsen och Helena Axelsson frÄn Pro&Pro studien och delade med sig av kunskap, inspiration och reflektioner i Àmnet. OmrÄden som belystes pÄ seminariet innefattade arbetsplatsen, identitet och kultur, medarbetarstrategier samt ledarskap. Till dessa kopplades följande nyckelstrategier:

  • Att hitta rĂ€tt balans i flexibilitet och hybridlösningar som möter just er verksamhets, era medarbetares och era kunders behov och förutsĂ€ttningar
  • Att fokusera pĂ„ att bibehĂ„lla och stĂ€rka identitet och kultur i distans- och hybridlösningar.
  • Att vĂ„ga vĂ€lja och vĂ€lja bort och vara tydlig i kommunikationen kring vilka behov ni vĂ€ljer att tillgodose och inte (och varför)
  • Att ta ett omtag kring er mĂ„lgrupp, och vilka kompetenser som behövs nu och framĂ„t nĂ€r verksamhetens och omvĂ€rldens förutsĂ€ttningar Ă€ndras
  • Att se till mĂ„lgruppens Ă€ndrade behovsmönster, förvĂ€ntningar och önskemĂ„l och ta fram mĂ„lgruppsanpassade erbjudanden, med fokus pĂ„ innehĂ„ll och utveckling
  • Att vara tydlig med hur du som arbetsgivare passar in i medarbetarens livspussel
  • Att utveckla ett starkt sjĂ€lvledarskap hos medarbetarna och se och stötta de som inte har förutsĂ€ttningar att sjĂ€lvleda
  • Att definiera och utveckla chefens roll framĂ„t, för att sĂ€kra empatiska och modiga ledare med rĂ€tt egenskaper för att fĂ„ ihop arbetspusslet och sĂ€kra att verksamheten nĂ„r sina mĂ„l

Dessutom presenterades Pro&Pros modell för att effektivt implementera Employer branding-strategi och hur medarbetarstrategier kopplas till verksamhetsstrategier för att nÄ sina verksamhetsmÄl.

Vi tackar alla deltagare i studien och pÄ seminariet för ert bidrag och intresse!

Fler tidigare event

Pin It on Pinterest