Det årliga eventet Pro&Pro dagen gick av stapeln den 15 maj och besöktes av ett 50-tal personer från Sundsvalls näringsliv. Årets event hade som tema Pro&Pros löfte ”Makes People & Business Successful”, utveckla framgångsrika affärer och människor. Gästerna fick vara med på en resa inom en rad olika områden och fick med sig inspiration, kunskap och metoder för att utveckla framgångsrika människor och affärer. Förutom spännande föreläsningar fick deltagarna tillfälle att mingla, skratta och knyta nya kontakter. Programledaren Teodor Wickman ledde besökarna igenom eventet med passion, tydlighet och humor. Eventet inleddes med att Teodor ställde frågor till Tommy Ytterström om Pro&Pros strategiska vägval och att hålla sig till dem, erbjudanden, kundutveckling, samhällsengagemang, attraktion och rekrytering samt framtidsplaner.
Inledningen följdes av tre korta seminarier.
- Framgångsrik förändring med Pro&Pros Måns Fahlander och Mikael Augustsson. Här lyfte de upp vikten av tydlighet och samspel i syfte, sponsorskap, projektledning och förändringsledning samt Pro&Pros systematiska process för ett framgångsrikt resultat. Måns och Mikael berättade också om erfarenheten från några case som Pro&Pro genomfört och vad som varit nycklar till framgång.
- Skapa affärsvärde och framgångsrika medarbetare med AI med Daniel Adelander och Thomas Janson vid Pro&Pro. Thomas och Daniel beskrev exempel på business case samt presenterade Pro&Pros metod för att effektivt stödja en organisation att hitta affärsvärde med AI och de stora antal case Pro&Pro driver där. Som avslutning kopplade Daniel och Thomas ihop införandet med förändringsledningsperspektivet och vikten av att ha med det mänskliga perspektivet.
- Pro&Pros Teodor Wickman och Tommy Ytterström berättade om systematik för att skapa uthållig framgång. Teodor och Tommy tog avstamp i Jim Collins bok Good To Great som betonar vikten att följa principerna: rätt människor, vem före vad, disciplin genom hela organisationen samt vikten av nivå 5-ledarens förmåga. Genom att utveckla och praktisera arbetssätt som bygger på dessa enkla principer skapas uthålligt framgångsrika företag. Nivå 5-ledaren har en nyckelroll i att leda med stark professionell vilja och personlig ödmjukhet.
- Teodor introducerade teorin bakom svänghjulseffekten och visade på Pro&Pros svänghjul samt ett förslag på svänghjul för Sundsvalls kommun för att katalysera tillväxt, där människan och kunskap var den stora drivkraften. Tommy berättade därefter om systematik i att skapa tillväxt med teori enligt boken Upstream Marketing av Tim Koelzer och Kristin Kurth. Teodor och Tommy avslutade sedan med att berätta om ett exekutivt program som Pro&Pro genomför där deltagarna får verktyg för att i en ledande roll utveckla ett uthålligt lönsamt företag.
För nionde året i rad delade Pro&Pro ut stipendium till bästa gymnasiearbete vid Skvaderns gymnasium. Årets pristagare blev, från vänster i bilden, Greta Weiss, Hilma Jerfsten, Julia Panchuk, Freja Boija, Kasper Larsson och Vilmer Lindgren. Gretas och Hilmas gymnasiearbete utsågs till vinnare.
Eventets avslutande del hade som tema Fusionsprojekt – att bygga en koncern, med Bilbolagets CFO Henrik Forsmark och Pro&Pros Tomas Börlin som föredragshållare. Där berättade Henrik om Bilbolagets 90 åriga framgångsrika resa och den tillväxt som skapats de senare åren. Henrik och Tomas gav insikter kring utmaningar för återförsäljare och som är grunden till Bilbolagets beslutade förändringsresa. Tomas betonade också att Pro&Pro alltid startar uppdrag med att sätta sig in i kundens omvärld för förståelse av helhet och utmaningar och därmed stärka möjligheten att bidra på bästa sätt. Henrik berättade att Bilbolagets strategi är tillväxt genom uppköp samt differentiering och helhetserbjudande – one stop shop. Genom uppköpen har Bilbolaget utvecklats från lokalt företag till en koncern med stor förmåga. Samtidigt har det också medfört en ökad komplexitet och ineffektivitet med flera bolag. Henrik såg att det fanns många möjligheter till förbättring och skissade på en plan för att slå ihop bolag. Han kände att Bilbolaget själv inte hade kompetensen att genomföra ett sådant projekt och vände sig därför till Pro&Pro för stöd. Pro&Pro skapade ett team med Tomas som teamledare och ansvarig för uppdraget med ett genomförande i tät samverkan med Henrik och hans kollegor. Henrik berättade även om den kunskap om projektgenomförande och förändringsledning som Bilbolaget fått tillgång till i och med uppdraget. Henrik och Tomas avslutade med att ta upp de effekter som projektet gett inom områden som organisation, personal, rapportering, redovisning och revision, löneprocesser, internfakturering, hyrbilsverksamhet och försäljningsadministration. Slutligen levererades en ”blueprint” för framtida förvärv / märkes-introduktioner.
Stort tack Henrik för att du kom och berättade om Bilbolagets fantastiska historia och utveckling.
Kvällen avslutades med en härlig buffé och en uppskattad quiz många under ledning av Emil Milles. Quizet krävde kunskap i många perspektiv och katalyserade därmed samtalen inom tävlingsgrupperna.
Vi ser redan fram emot maj 2026 och nästa års Pro&Pro event.