SÄ pÄverkar pandemin din employer brandning strategi
Under 2021 Ă„rs första Pro&Pro Insight presenterades vĂ„r analys av hur pandemin pĂ„verkar organisationers Employer branding-strategi och implementeringen av den. Viktiga frĂ„gestĂ€llningar och strategiska val belystes samt vad som behöver göras för att vara bĂ€ttre rustad nĂ€r pandemin Ă€r över och vi övergĂ„r till âdet nya normalaâ.
Seminariet genomfördes digitalt med ett 30-tal deltagare frÄn sÄvÀl företag som offentliga organisationer.
En organisations allra viktigast tillgÄng Àr medarbetarna, men pandemi och ovissheten om framtiden har pÄverkat allas vÄra prioriteringar, förvÀntningar och vÀrderingar. Arbetsgivare stÀlls nu inför nya strategiska vÀgval inom omrÄden som ledarskap, företagskultur och talangattraktion. Detta för att komma ut pÄ andra sidan pandemin starkare, mer attraktiv, mer agil, mer innovativ och bÀttre rustad för framtidens utmaningar och med fortsatt framgÄng.
Pro&Pro har under februari till mars genomfört en studie pÄ Àmnet, dels genom omvÀrldsanalys och trendspaningar och dels intervjuer med personer i ledande befattningar frÄn företag och organisationer, bÄde nationellt och regionalt. UtifrÄn detta har en analys genomförts över ett antal viktiga nyckelomrÄden för att skapa en roadmap över hur verksamheter kan hantera de strategiska val som Àr rÀtt för just deras företag eller organisation. Det Àr nu ett unikt tillfÀlle att positionera, vÀssa och stÀrka organisationen.
PÄ seminariet presenterade Annika Follin, Linn Madsen och Helena Axelsson frÄn Pro&Pro studien och delade med sig av kunskap, inspiration och reflektioner i Àmnet. OmrÄden som belystes pÄ seminariet innefattade arbetsplatsen, identitet och kultur, medarbetarstrategier samt ledarskap. Till dessa kopplades följande nyckelstrategier:
- Att hitta rÀtt balans i flexibilitet och hybridlösningar som möter just er verksamhets, era medarbetares och era kunders behov och förutsÀttningar
- Att fokusera pÄ att bibehÄlla och stÀrka identitet och kultur i distans- och hybridlösningar.
- Att vÄga vÀlja och vÀlja bort och vara tydlig i kommunikationen kring vilka behov ni vÀljer att tillgodose och inte (och varför)
- Att ta ett omtag kring er mÄlgrupp, och vilka kompetenser som behövs nu och framÄt nÀr verksamhetens och omvÀrldens förutsÀttningar Àndras
- Att se till mÄlgruppens Àndrade behovsmönster, förvÀntningar och önskemÄl och ta fram mÄlgruppsanpassade erbjudanden, med fokus pÄ innehÄll och utveckling
- Att vara tydlig med hur du som arbetsgivare passar in i medarbetarens livspussel
- Att utveckla ett starkt sjÀlvledarskap hos medarbetarna och se och stötta de som inte har förutsÀttningar att sjÀlvleda
- Att definiera och utveckla chefens roll framÄt, för att sÀkra empatiska och modiga ledare med rÀtt egenskaper för att fÄ ihop arbetspusslet och sÀkra att verksamheten nÄr sina mÄl
Dessutom presenterades Pro&Pros modell för att effektivt implementera Employer branding-strategi och hur medarbetarstrategier kopplas till verksamhetsstrategier för att nÄ sina verksamhetsmÄl.
Vi tackar alla deltagare i studien och pÄ seminariet för ert bidrag och intresse!