Hos Pro&Pro genomfördes ett examensarbete under våren 2017 av Veronica Wenner och Oscar Martinez, civilingenjörsstudenter på Mittuniversitet, med rubriken ”Strategisk, kulturell och kundbaserad affärsmodellsutveckling – Bredbandsmarknaden under distruptiv förändring”.

Innovativa strategier och kontinuerlig affärsmodellsutveckling har kommit att bli en nödvändighet för att vinna och försvara konkurrenskraft på den alltmer flexibla och transparanta bredbandsmarknaden. Fiberutbyggnaden på bredbandsmarknaden är idag i högsta grad konkurrensutsatt. Ett starkt kundbehov av snabb anslutning till internet och politiska agendor där bredband setts som en ”rättighet” har medfört högre kundcentrering på en tidigare aktörsstyrd marknad Med syfte att bidra till forskning och kunskapen om beredbandsmarknaden har en analys genomförts där de tre dimensionerna strategi, kundinsyn och kultur utvärderats i samspel med affärsmodellsramverket, Business Model Canvas (BMC).

Att företagen kämpar för sin marknadsposition och nöjda kunder är ingen nyhet, men uppgiften blir alltmer komplicerad då affärsmodellen ifrågasätts och marknadsförhållanden förändras. Vad krävs då för att marknadsaktörer ska utveckla och optimera sina affärsmodeller och strategier för att kunna anpassa sig till marknaden?

Tidigare forskning betonar vikten av att förstå det önskade kundvärdet vid affärsmodellsutveckling, så i samspel med marknadsaktörer analyserades begreppet kundvärde och vad det innebär för företagen.   För att slutligen kunna erbjuda det önskade kundvärdet måste företag ha förutsättningar för att faktiskt kunna leverera det, även fast kundens behov är identifierat är det ingen självklarhet att det går att leverera. Den framtagna analysen tydliggör de tre viktigaste områdena på bredbandsmarknaden för att, genom hela kundresan, vinna kundens hjärta.

  • Nyckelaktiviteter
    • Kommunicera! Var transparanta, undvik onödiga missförstånd genom kontinuerlig informationsdelning internt som externt
    • Finansieringslösningar – Samverkan med bland annat kommuner ger möjlighet till marknadsmässiga priser för anslutning på glesbygden
  • Nyckelresurser
    • Varumärket – Stå för ärlighet och affärsmässighet
    • Medarbetare – Skapa trivsel och engagemang hos medarbetare som vill vara ambassadörer för varumärket och driva företaget framåt
  • Nyckelpartners – Goda representanter för företagets varumärke är en viktig aspekt vid upphandlingstillfälle och som löpande arbete

Medarbetarengagemang är inget som kommer av sig själv, det är ett ständigt arbete med kulturfrågor och värderingar. Vår undersökning visar att företagskulturen är betydelsefull för utvecklingen av affärsmodeller och strategier, företagskulturen och dess värderingar är en grund för möjligheterna företagen har för att utvecklas och göra framgångsrika förändringar.  Det kulturella partnerskapet mellan entreprenörer och företaget kan vara avgörande för kundernas uppfattning. Den trygghet kulturen skapar ska inte underskattas, den tar tid att utveckla, men behöver ständig tillsyn och får inte glömmas bort. Tidigare forskning har inte belyst behovet av kulturstöd vid implementering av nya strategier och utvecklingsarbete med affärsmodeller, vilket vi kan konstatera är högst relevant.

Vår summering av de tre viktigaste sakerna att ta tag i för att få ett erbjudande som ligger i linje med varumärket och en värdeskapande kundresa:

  • Se över vilka de viktigaste kundinteraktionerna är och säkra kundupplevelsen i dessa möten (tex långtidskontraktera entreprenörer)
  • Säkra kvalitén i kundmötet från externa samarbetspartners via nöjdhetsundersökningar
  • Göra en långsiktig kulturutvecklingsplan som inkluderar de viktigaste interna förändringarna som företaget behöver vidta för att vara i linje med varumärket.

”Your culture is your brand”

 
2017-09-15 Veronica Wenner och Oscar Martinez

 

 

 

Pin It on Pinterest